Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect START  HERE


Unregistered
Go Back   HeliFreak > R/C Helicopters > International Helicopter Support Forums > Netherlands/Belgium/South Africa


Netherlands/Belgium/South Africa Netherlands/Belgium/South Africa speaking Forum


Reply
 
LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 02-25-2010, 12:16 PM   #101 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Welkom datake,
Alvast veel suc6 toegewenst met je carbooon 450. Je eerste vraagjes zijn al ruim beantwoord zie ik.
Zorg wel dat je curves (voornamelijk pitch curve) "zacht" geprogrameerd zijn bij je eerste vluchten (een pitchmeter is echt nodig hoor). Een beginnerscurve pitch kan bv. zijn: -3°, -1°, +2°, +5°, +8°. Je throttlecurve: 0%, 40%, 60%, 75%, 90%. Zo vermijd je dat de heli als een pijl omhoog schiet of erger nog zich als een speer de grond inboort.
Eventueel kan je ook een "trainingsgear" gebruiken, niet iedereen is hier voorstander van maar bij de eerste pogingen wil het toch wel helpen en verhindert het het omkiepen van de heli.
Ook het correct instellen van je gyro is belangrijk. Zorg dat je staart zo strak mogelijk blijft staan in HH-modus.
En waar woon je ergens in België?
Greetz, Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Sponsored Links
Advertisement
 
Old 02-25-2010, 12:59 PM   #102 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

euh jah, dat programmeren van curves ik vermoed dat ik daarvoor een kabeltje moet aanschaffen om mijn zender aan de pc te hangen ?

de trainingsgear zit er al onder zoals je kan zien op de foto (pag 10).

die gyro is ook nog iets abstract momenteel... laat staan dat ik het kan instellen

Ik heb nog een lange weg te gaan

ben van vlak onder gent btw.
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-26-2010, 04:38 AM   #103 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Quote:
Originally Posted by Datake View Post
engineer H, jij bent mijn god !

mijn idle up stond verkeerd, waardoor ik hem dus volledige verkeerd gekalibreerd had...

bedankt voor de stand van de knopjes ook, want na al dat zoeken wist ik al niet goed meer hoe en wat, ik heb hem net opnieuw gekalibreerd en alles lijkt te werken zoals het moet ! ik heb hem even vastgebonden aan de tuintafel en eens laten draaien, reageert zoals hij moet, nu wachten op want windstil weer om eens de moed te verzamelen om effectief op te stijgen, in afwachting ga ik mijn trainings set al monteren.

thanks mannen

Hoi Datake

Tijd voor een !!!

Blij dat je het probleem al zo gauw gevonden hebt.
Ben er inderdaad bang voor dat je een programmeer usb moet kopen om straks een betere gyro met servo te kunnen instellen. Het GYRO SW. schakelaartje staat standaard namelijk op -100% en op heading hold (switchje naar boven) +100% gain, wat dus veel te veel is voor een andere dual gain gyro. Waarschijnlijk hebt je nog de standaard BMI gyro (Esky 0704 kloon) waarvan de gain alleen op de gyro af te stellen is. Ik hebt destijds een Esky0704A gyro gekockt die wel werkt met het GYRO SW. schakelaartje en die doet het perfect. De gain kan je namelijk wel op de gyro verder afstellen.Ik had deze in combinatie met een analoge ACE RC0915, is ook een lekker snelle en goedkope servo.
Ik heb dat USB kabeltje, de originele gyro en de Esky 0704A gyro nog steeds. Als je interesse hebt om eventueel te experimenteren laat het me maar weten. Laat je niet verleiden tot aankoop van een Esky 0704 B gyro want die is wel nieuwer maar werkt niet met de standaard 35mHz zender, believe me I tried !!!
Ik ben nu thuis en alle spulletjes liggen aan boord. Ben over 2 weken weer terug aan boord, en kan je dan die kabel en gyro wel opsturen, maar effe geduld dus.
Ik gebruik mijn oude 35MHz radio nu thuis nog maar alleen als simulator "zender". Hier heb ik deze usb gekocht:
http://www.giantcod.co.uk/simulator-...-p-403930.html
Deze past prima op de radio en werkt perfect met FMS en HeliSimRC, beide gratis te downloaden. Echter moet je wel je radio programmeren zijnde een simple 4 kanaals heli zonder mixers. Waarvoor je dus weer dat andere usb kabeltje nodig hebt.
Zoals Chopstick al zei: een goede programmeerbare zender als een DX6i of DX7 zal je een hoop meer plezier en veel meer voordelen geven, maar kost wel weer een paar centen !
Ik hoop dat Lieven een beetje in de buurt woont, hij kan je ongetwijfeld een heel eind de juiste weg op helpen.
En verder oefenen, oefenen en blijven oefenen, tot zelfs in je slaap.......

Groet.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-27-2010, 10:05 AM   #104 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

de eerste "vluchtjes" zijn een feit... tot nu toe geen brokken gemaakt, hoveren is wel niet evident... in het begin had de heli de neiging rond zijn as te gaan draaien, ik heb de staart servo wat naar achter geschoven en nu is het probleem opgelost

@engineer: kan je die rechtse knop bovenaan en die draai knop bovenaan links voor eens toelichten voor mij? Ik heb die draaiknop eens opengedraait daarnet en de heli steeg op bij een lager toerental, ik kon hem eigenlijk gemakkelijker controleren zo ... maar ik weet niet of dat de bedoeling wel is... mijn 2 de batterij is helaas kapot, ik heb 2 min gevlogen ermee en toen wou hij niet meer van de grond, ze is serieus opgezwollen intussen, dus die zal voor de vuilbak zijn denk ik... vermoedelijk te lang stil gelegen zonder opladen ofzo... beetje jammer wel maar ik ga volgende week wel eens zien voor een nieuwe.

greetz

Andy
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-27-2010, 04:07 PM   #105 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Andy

Ik raad je ten zeerste aan eerst de handleiding even goed door te lezen. Als je die niet hebt dan kan je die download van de BMI website. ECHT DOEN HOOR !!!
Ok,
1. de rechter schakelaar: GYRO SW.
deze staat standaard naar beneden op -100% en naar boven op +100%
dit zijn waardes van kanaal 5 van je zender/ontvanger, maar zoals je ziet op je ontvangertje zit er niks in kanaal 5 ingeplugt want je hebt een eenvoudig standaard RATE gyro. De gain (versterkersfactor) stel je af op je gyro potmetertje zelf. Te hoog en je krijgt "overshoot", gevolg je staart servo gaat "hunten" en je staart van je helicopter gaat slingeren (wagging). Te laag en je krijgt een hele trage reactie op je staartservo van jou input op je roer op je zender. Dus zorgen dat je gyro potmetertje net hoog genoeg staat zodanig dat je staartservo net niet gaat hunten, dus maximale versterking (gain).
Wanneer een gyro met REMOTE DUAL RATE gaat aanschaffen zal je zien dat er een extra (geel of oranje gekleurd) kabeltje aan zit. Deze plug je in in kanaal 5 van je ontvanger. Nu kan je RATE (-100 tot 0%) en Heading Hold (0 tot +100%) versterkingsfactoren vanaf je zender inregelen. Er zijn nog enkele gyro's in de handel waarbij je zowel RATE als HH vanaf je zender kan inschakelen terwijl de GAIN toch op je gyro zelf afgesteld moet worden. Dat is dus oa. de ESKY 0704A. Deze kan jij zonder probleem gebruiken zonder dat je in je zender iets moet programmeren.
2. de linkerdraaiknop HOV.PIT. staat voor hover pitch adjustment.
Hiermee kan je tijdens het vliegen/hooveren je pitch/spoed van je hoofdbladen iets veranderen, niet veel, een paar graden, maar wel duidelijk merkbaar effect. Oa. zoals je zelf al zei, het motortoerental ging naar beneden. Dit komt omdat je je pitch vergrootte, knopje rechtsom gedraaid, hierdoor moest de motor meer tegenkoppel leveren en zaktte daardoor in toerental. Het is een persoonlijke kwestie maar zorg ervoor dat je niet te lage toeren gaat draaien want je staartrotor gaat daardoor ook langzamer draaien waardoor je weer een traag reagerende staart krijgt. Ik zou hem als ik jou was niet hoger zetten dan halverwege of minder. Zo hou je lekker hoge toeren en een snel reagerende staart, iets wat je echt wil als je snel wilt corrigeren wanneer je in de problemen komt met je orientatie (-oefeningen). Deze knop vind je ook niet meer terug op de betere zenders, je stelt je pitch curve in en that's it. Er zijn wel meerdere schakelaars waarmee je dan een hele andere pitchcurve kan inschakelen als je dat van te voren inprogrammeerd (IDLE UP keuze schakelaar kan je hiervoor gebruiken bijv.)

Ok, koop nu een paar extra lipo's van 2200 mAh en 25 tot 30C en misschien een goede lader met voedingsapparaat waarmee je tot 3 ampere kunt laden. Dan kan je laden met 1C (=2,2 amp) waarmee je dus in 1 uur een lipo kan opladen. Soldeer wel je (Deans type stekkertje) lipo stekkertje van je kapotte lipo af, die kun je altijd later nogens gebruiken.

Misschien kunnen we elkaar een keer opzoeken. Gent is niet zo ver van Zeebrugge en mijn ouders hebben een caravan op de camping Puyenbroeck net boven Gent.
We zien wel !

Kun je nog wat meer foto's zonder canopy svp. uploaden , of een folder in je profiel aanmaken, dad kan ik precies zien wat je er allemaal op heb zitten, dat praat wat gemakkelijker.

Groeten maar weer !!
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-28-2010, 03:37 AM   #106 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

Ik heb wat foto's in een album geplaatst, hopelijk kan je ze zien.

https://www.helifreak.com/album.php?albumid=4287

Bedankt voor de uitleg alvast, de handleiding heb ik al 10 keer gelezen, maar ik vind ze alles behalve duidelijk eerlijk gezegd, sommige dingen staat ook gewoonweg niet uitgelegd...
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-28-2010, 08:06 AM   #107 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Andy

Ja, die handleiding is niet echt super.
Ik hoop dat mijn uitleg mbt je vragen wel duidelijk overkomen anders gewoon blijven zeuren hoor ! Andere mede BMI piloten zullen ongetwijfeld ook hun bijdrage leveren, en daar leren we allemaal van uiteindelijk.

Zie mijn foto album hoe die er uiteindelijk uit kan zien als je alles upgrade naar aluminium parts.
https://www.helifreak.com/album.php?albumid=3294

Die van mij zag er exact zo uit als die van jou nu, dat was een jaartje geleden.
Ik kreeg de gyro niet goed en bleef een slingerende staart houden, waardoor ik uiteindelijk maar vanalles ben gaan upgraden.

Veel plezier. Hoop dat je goed weer hebt buiten. Niet even in de woonkamer oefenen, geeft geheid problemen, vooral met de vrouw

Groeten.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-28-2010, 11:22 AM   #108 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

zeer duidelijk jouw uitleg

ik weet niet goed momenteel of ik iets ga upgraden of niet, ik ga voorlopig even wat testen en zien waar ik geraak, ik wacht op wat wind stil weer, want dat weer van gisteren was toch niet ideaal... ik weet niet goed wat te verwachten eigenlijk, dat hoveren gisteren ging niet zo goed, de heli ging ofwel vanzelf voorwaarts, of vanzelf opzij... veel zal wel met de wind te maken hebben vermoed ik, ik probeerde dan te corrigeren, maar meestal corrigeerde ik te weinig, of te veel, of te traag... dus vluchtjes van meer als 10seconden zaten er niet in...

ik heb trouwens nog een vraagje ivm de lader, ik lees hier en daar nogal horror verhalen van die lipo batterijen, er is hier iemand op het forum zijn huis af gebrand eergisteren ofzo door een ontplofte lipo dus ik vraag me af of die standaard lader wel ok is die bij deze heli zit? En zo niet wat koop ik dan best dat niet al te duur is? Ik ga morgen eens naar EP fun gaan informeren voor batterijen en lader.

Kan ik bvb met deze lader een 3300mah batterij opladen ipv de standaard 1800mah? Hij hangt wel aan een gestuurde voeding die één en ander aankan ...

dit is mijn voeding trouwens:

http://www.hfelectronics.be/Pow/HF/EP-920.htm

enfin terug een botterham aan vragen

Ik was gisteren trouwens even op bezoek geweest bij de heli club in bavegem, die mensen vliegen dus met 600 modellen... serieus grote bakken... wel stoer om te zien vliegen... maar zo een 450 heeft toch ook zijn charmes vind ik... één van die mannen daar zei me trouwens dat zo een BMI carboon 450 beter zou zijn dan een TREX 450...
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-28-2010, 01:13 PM   #109 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Hoi Datake,
Inderdaad, lipo's zijn geen speelgoed... Maar als je ze met kennis van zaken behandeld vormen ze geen probleem. Even een paar aandachtspuntjes op een rij:
  • Laat lipo's nooit te leeg lopen (minder dan 3V/cel), wanneer ze onder een bepaald voltage komen zijn ze niet meer op te laden of worden ze beschadigd). Aangeraden wordt maximaal 80% van de mA waarde op te vliegen (bij 1800 mA dus na vliegen ongeveer 1530 mA inladen om weer een volle batterij te hebben, bij computerladers zie je hoeveel mA geladen werd)
  • Overlaadt lipo's nooit, bij gebruik van een computer gestuurde lader altijd checken of deze wel ingesteld is op Lipo-gebruik met correcte volt en mA instelling. (3S lipo = 11.1 V nominaal: 100% geladen = 4.2 Volt/cell = 12.6 V)
  • Je kan eventueel laden met een hogere Ampere waarde dan deze die op je lipo vermeld is (computer gestuurde lader). Je lipo's worden wel sneller opgeladen maar niet elke lipo verdraagt deze behandeling even goed.
  • Laadt je lipo's bij voorkeur met de balancer-stekker aangesloten. Zo voorkom je volt schomelingen tussen de cellen van je lipo-batterij.
  • Bewaar lipo's nooit te warm (denk aan warm weer en in de wagen bv.)
  • Gebruik je de lio's enkelen dagen niet, laadt ze bij voorkeur voor ong 50% op. (=ca 3.8V/cell)
  • Hebben je lipo's een klap gekregen (na crash bv.) Leg ze een kwartiertje weg (onder toezicht!) en bekijk ze dan zorgvuldig: geen zwellingen? niet meer warm?
  • Wacht een kwartierje met laden na het vliegen, zorg dat de lipo eerst kan afkoelen.
  • Laadt je lipo's nooit onbewaakt: zorg dat er altijd iemand in huis is tijdens het laden. Zelf hangt er een goedkope brandmelder boven mijn laadplaats.
  • Laad je lipo's in een veilige omgeving, weg van brandbaar materiaal. Zelf laadt ik mijn lipo's in een metalen bakje.
  • Bewaar je lipo's op een veilige niet brandbare plaats. Zelf bewaar ik ze in een metalen afgesloten bakje.
  • Je lipo is niet meer bruikbaar, gooi ze niet in een vuilnisbak maar leg deze een paar dagen in gezouten water, nadien lever je deze in bij je containerpark. Andere methoden: onlaadt ze volledig met een computerlader of koppel bv. een 12V-lampje (wagenlicht) aan en onlaadt ze volledig... Meer info http://thunderpowerrc.com/PDF/DISPOS...-BATTERIES.pdf
Enfin, een hele boterham... Behandel ze met respect en kunde en ... No problemo...
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 02-28-2010, 01:37 PM   #110 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 821
 

Join Date: Jul 2008
Default

Hey engineer,
De foto's eens goed bekeken. Ziet er prachtig uit.
Zal er ook eens een stel van mijn heli maken. binnenkort wel even.
Toch 1 vraag. Zag aan de zender dat je op 2,4 gHz zit. Maar aan de heli hangt een lange antennedraad. Van het soort 35 mHz. of is het een oudere foto.
__________________
LOGO 500 : Spartan Vortex Nano; Scorpion 4020 1100kV
Quad 250 : Openpilot CC3D
chopstick is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-01-2010, 05:33 AM   #111 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi chopstick

Ja, die laatste paar foto's zijn wat ouder, daar heb ik nog die 35MHz zender in gebruik.
Blij dat ik dat ding niet meer gebruik, zo'n programmeerbare is toch wel een uitkomst. Even snel een parameter veranderen en kijken hoe de heli erop reageert, ideaal.

Andy.
Laders zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten maar investeer in een lader die 6S kan laden. Meestal kunnen ze niet meer dan 5 ampere laden doordat de electronische componenten anders erg duur worden. Met 6S (lipo met 6 cellen 22,2V) kan je dan straks mbv een speciaal printje 2 x 3S lipo's tegelijk laden, wat strak als je meer gaat vliegen wel zo handig is. Lieven heeft je al uitgebreid geinformeerd over lipo's en safety !!
Veel laders lijken erg op elkaar, vaak komen ze van dezelfde fabriek maar zit er een andere sticker op (BMI carboon heli's zijn dus Wolf-Hobby, hahaha)
Zo'n type lader bijv.
http://www.rchellevoet.nl/product_in...oducts_id=3299
lijkt heel veel op deze maar is wel goedkoper
http://www.mcmskyshop.com/catalog/fl...id-375854.html
en lijkt ook weer erg veel op deze van BMI
http://www.bmi-models.com/#en/2136_S...charger/6/3690
geen idee wat deze kost.
Dit is die van mij en doet alles wat die andere dus ook kunnen, maar is wel een stuk goedkoper
http://www.giantcod.co.uk/gt-a6-char...-p-402623.html

Ik denk dus persoonlijk dat je het beste voor zo'n type lader kan gaan. Misschien hebben de andere iets anders op het oog qua budget/toekomstig gebruik ??

Ben trouwens wel jaloers op je super voedingsapparaat, die kan inderdaad wel wat aan !
Dat standaard ladertje die bij je heli zit is ok......duurt alleen erg lang, laadt maar maximaal met 1 amp, dus dat duurt wel 1.5 uur voordat je je 1800mAh lipo weer een beetje volgeladen hebt. Wil je hiermee een 3300 mAh lipo opladen ? Als die "leeg" is duurt dat wel een uurtje of 3 - 3.5++, maar je gaat toch niet een 3300 mAh lipo is je heli proppen hoop ik ? Die zijn veel te zwaar waardoor je teveel gewicht/onbalans in je neus krijgt. De meesten gebruiken niet meer dan 2300 mAh lipo's.

Goed te horen dat je bij een club bent geweest. Nog beter nieuws is dat ze daar zeggen dat een BMI (Wolf-Hobby!!) beter is dan een Trex !!
Ik denk dat de kwaliteit van de gebruikte materialen elkaar inderdaad niet veel ontlopen, maar de Ready-To-Fly heli's van BMI missen wel een beetje qualiteit afwerking en qualiteit electronica, zeker voor die prijs mag er wel wat beter spul, servo's en gyro bijv. opzitten. Trex combo kits zijn ook niet goedkoop maar er zitten wel betere spullen op.

Zijn er nog meer mensen die denken dat een BMI Carboon 450 S of SC met vergelijkbare componenten als een Trex450 met Align spullen erop, even goed of beter is ??
Ik weet het echt niet, ik heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad, laat staan mee gevlogen. Voor de carboon zijn ook carbon frame delen te krijgen, weet niet wat die kosten, dat zal mijn uiteindelijk laatste frame upgrade zijn. De volgende upgrade is eerst betere cyclic servo's als die Corona's (digitaal met plastic gears..hmm...) de geest geven, dan net als die van chopstick, de Hitec HS65MG. Of daar ook weer de digitale uitvoering van HS5065MG, is wel weer duurder......

Ok, nou, hoop dat jullie allemaal veel foto's op je helifreak albums plaatsen, kunnen we zien hoe elkaars heli's eruit zien.

Groetjes !!
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-01-2010, 11:23 AM   #112 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 821
 

Join Date: Jul 2008
Default

Ik heb sinds dit weekend een lader van hyperion. Gekocht bij rctechnics.nl.
Zijn nu in de aanbieding. Dan toch nog wel prijzig maar wel heel erg goed, en je bent dan in 1 keer klaar. Kan tot 20A laden.
__________________
LOGO 500 : Spartan Vortex Nano; Scorpion 4020 1100kV
Quad 250 : Openpilot CC3D
chopstick is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-01-2010, 12:25 PM   #113 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

guys,

ik had niet het hele verhaal verteld achter de problemen met mijn throttle in het begin, de heli is een keer op hol geslagen toen terwijl ik probeerde in het programmeer menu te geraken... hij is toen omver geslaan op de grond, met als gevolg:

- main tandwiel kapot
- rotor kapot
- deuk in staart buis...

ik heb toen alles gekocht en zelf vervangen, helaas brak het vijsje dat door het tandwiel zat midden door... ik heb toen 2 uur bezig geweest met dit er uit te prutsen langs de andere kant (het zat een paar mm door de as), met een fijn tangetje...

daarnet een kleine crash gehad terug één van de aandrijf stangen die de rotor bladen doen draaien is afgebroken van de houder van het rotorblad.. lijkt me een klein werkje om dat te vervangen, ware het niet dat ik nu vast stel dat de as die de rotorbladen met elkaar verbind serieus krom is... vermoedelijk door die eerste crash dus... als ik de rotorbladen er af doe zie ik een inbus van 2 mm zitten, maar ik kan die niet losdraaien...

moet ik deze tegenhouden aan de andere kant met dezelfde inbus misschien?

iemand tips hoe deze te vervangen? de rotorbladen zijn gek genoeg nog perfect in takt, en het tandwiel is ook gespaard gebleven (heb wel nog 2 reserve tandwielen liggen anyway). zoals ik zei, het was een kleine crash, en ik had de gas al toegegooid... maar die enen rotor raakte het gras en daarmee is dat kleine plastiek onderdeel afgebroken...
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-01-2010, 05:01 PM   #114 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 821
 

Join Date: Jul 2008
Default

die as heet de featheringshaft.
Die gaat bij een crash vrijwel altijd als eerste kapot.
En ja, je moet er aan twee kanten een imbus op zetten en die boutjes losdraaien. Het komt vaak voor dat er maar eentje los wil. Dat is genoeg. Je kunt de as er dan naar 1 kant uittrekken, en dan de bladhouder etc er ook naar die kant afschuiven. Komt ook voor dat de lagers van een bladhouder vastzitten (vanwege het buigen van die as). Dus lastig los te krijgen. Ik heb er zelfs wel eens een stel lagers gewoon niet afgekregen. Jammer, maar gewoon vervangen.
Je hoofdas kun je controleren door deze over een glasplaat te laten rollen. Je ziet dan snel of deze krom is.
Je moet dat allemaal controleren. Als de maingear ook een optater heeft gehad is de kans groot dat de hoofdas ook niet goed meer is. Hier heb je wel het voordeel dat de carboon 3 lagers heeft voor de hoofdas. Deze gaat daaardoor minder snel krom dan bij veel andere heli's
__________________
LOGO 500 : Spartan Vortex Nano; Scorpion 4020 1100kV
Quad 250 : Openpilot CC3D
chopstick is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-03-2010, 02:43 PM   #115 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

Iemand ervaring met hobbyking ? Ik heb net 2 sets carbon fiber blades besteld, omgerekend komt het op 12,5 euro incl verzenden per set, identiek aan de houten die ik nu koop...

hopelijk komt er iets van toe
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-09-2010, 10:44 PM   #116 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Andy

Ik heb geen ervaring met HK, wel met andere chinese bedrijven. Normaal duurt het een dag of 10.
Wat betreft je feathering shaft: koop meteen die van Trex450 V2, zijn veel harder dan die van BMI. Ook die 4 o-ringetjes (rubber dampers) meteen vervangen als ze er slecht uit zien, ik heb er Trueblood Green dampers ingezet, zijn veel harder en scheuren niet.

Kan ik je nog intereseren in een heading hold gyro die werkt op jou zender ?
Heb die ESky 0704A nog liggen en werkt goed. Hier zie je hem op de zijkant van het frame goed zitten. Dit is de aanbevolen positie, dus niet op de staartbuis houder.
https://www.helifreak.com/album.php?...ictureid=25151

En heb je die zender programmeer usb kabel al of kan ik je die ook aansmeren ??
Ik heb ook nog een ontvanger voor je als je die nodig hebt.....

Die carbon bladen zijn trouwens best wel goed. Ik heb die er nu ook (van HK maar gekocht in UK bij Giantcod.co.uk)) opzitten en vliegt gewoon superstrak, lekkere felle reacties.

Nog even een algemene vraag.

Swash AFR Aileron: hoeveel graden bladhoek (pitch) hebben jullie ? wat is minimaal nodig om bijv. rolls te kunnen uitvoeren ? hoeveel procent is dit op jullie zenders ?
Swash AFR Elevator: hoeveel graden bladhoek (pitch) hebben jullie ? wat is minimaal nodig om bijv. loops te kunnen uitvoeren ? hoeveel procent is dit op jullie zenders ?
Had me hier nog niet zo in verdiept maar ziet er toch aan te denken als ik straks eens even lekker buiten wat rolls en loops wil gaan proberen.
Is de standaard 3500KV motor met 11T pinion genoeg om wat "licht" stuntwerk te doen, of moet ik naar een 13T pinion zoals vele andere Trex heli's ?

Graag hoor ik jullie meningen en ervaringen hierover.

Groetjes.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-10-2010, 02:23 AM   #117 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

Ha Enigeer, terug onder de levenden

Ik had de feathering shaft al vervangen intussen, maar bij BMI hadden ze ook al door dat die nogal slapjes was, de nieuwe is in zwart en lijkt me een pak steviger al... zondag een zware crash gehad (teveel wind ;() met als gevolg beide rotorhouders compleet afgebroken... maar de feathering shaft is nog recht en de houdertjes had ik al op voorraad liggen dus we vliegen weeral. Ik heb gezien echter dat mijn achterste staartrotor aan het afscheuren is waar hij over de staart buis zit, ik heb het voorlopig was verstevigd met secondelijm, en intussen is de ALU replacement al onderweg van hobbyking Ik heb een paar keer iets te hard geland precies...

wat denk je trouwens van deze => http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...dProduct=10113

Je mag mij altijd een prijsvoorstel doen voor jouw gyro en USB kabel, via PM ofzo.

Ik zie op HK dat alles shipped is, ben benieuwd hoelang het gaat duren voor ik mijn spullen heb, en of de douane mij nog wat geld armer gaat maken ook
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-10-2010, 11:07 AM   #118 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Hans,
Wat betreft je vraagjes: mijn Aileron en Elevator hebben beiden een uitslag van +- 5°, kwestie van alles niet te heftig te maken. Voor normaal vliegen wordt een 6° aanbevolen.
Hoeveel dit moet zijn voor rolls en loops weet ik niet maar als je de throttle en pitchcurven correct aanpast denk ik dat een en ander met deze instellingen wel moet kunnen.
Bij mijn dx6izender staat mijn aileron en elevatormix op 85%.
Eninderdad Andy, bij BMI zijn ze precies een en ander aan't updaten. Mijn staartrod is nu ook een kunststof uitovering ipv. een metalen.
Vlieg ze, zonder al teveel wind, Lieven....
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-10-2010, 11:18 AM   #119 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Andy.

Ja, zit weer aanboord !! En alweer wat rondjes cardeck gevlogen.
Goed te horen dat BMI die featheringshaft nu in een harder materiaal maakt. Waar koop jij je onderdelen ? Lokale shop of internet ?

En bij vliegen hoort een crash op z'n tijd !!

Die giro van HK is exact dezelfde die ik nu ook heb, alleen zit er bij mij geen stickertje op. Ik ben er ZEER tevreden over. ALLEEN !!! deze is niet geschikt voor je zender tenzij je steeds via de pc je gyro-channel 5 inprogrammeerd om de juiste gain op die manier goed voor elkaar te krijgen. Zou zo rond de -60% voor rate en +40% voor heading hold moeten liggen.
Dat is dus een lastige klus zonder programmeer usb kabel, steeds even hooveren, tailinputs geven, en kijken of je staartservo gaat hunten, beetje minder gain inprogrammeren, weer testen, nog steeds hunten, weer nieuwe waarde inprogrameren...etc.etc. En programmeerbare zender is onontbeerlijk als je met dit soort gyro's wil gaan vliegen.
Verder werkt hij het beste met een goeie digitale servo. Een nadeel: de electronica ligt niet erg goed schokbestendig in zijn behuizing. Ik heb de omkasting opengemaakt een het printje met wat extra enkelzijdig plakkend schuimtape beter beschermd.

Die ESky0704A kan je op je gyro direct met een instrumentschroevendraaiertje afregelen en zonder verdere problemen mbv je GYRO SW. schakelaartje op je zender schakelen tussen rate en heading hold.
Enig nadeel is dat die ESky gyro's weleens beetje "last" hebben van "drift", wat je dus met je trim moet stoppen door soms een "klikje" trim te geven.

Ik zal je een pm sturen met een prijsje voor die gyro en usb.

Veel vliegplezier en niet teveel crashen !

Groet.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-10-2010, 01:50 PM   #120 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

Check PM Hans

Dringende onderdelen koop ik bij MODELBOUWCENTRUM BAILLIEN vlak aan mijn werk in Antwerpen, verder heb ik volgende dingen besteld bij hobbyking:

CF325-White 325mm Carbon Fiber Main Blade Whit 2 Reserved
F028U Tail Unit Upgrade (HK450) 1 Reserved
F027U Fibreglass Stabilizer Set Upgrade 1 Reserved

De webshop die jij daar gaf lijkt me ook interessant, UK is nu eenmaal dichter dan china...

Wat denken jullie eigenlijk van volgende kit:

http://www.giantcod.co.uk/hk450mt-cc...-p-404488.html

Ik zou die misschien kopen en de elektronica van mijn carboon over bouwen daarop? Die lijkt toch al als 2 druppels water op onze carboon, dus volgens mij is dit heel snel te doen, dan heb ik ineens een full ALU ipv alles los te gaan vervangen...

grtz

Andy
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Reply




Quick Reply
Message:
Options

Register Now

In order to be able to post messages on the HeliFreak forums, you must first register.
Please enter your desired user name, your REAL and WORKING email address and other required details in the form below.
User Name:
Password
Please enter a password for your user account. Note that passwords are case-sensitive.
Password:
Confirm Password:
Email Address
Please enter a valid email address for yourself. Use a real email address or you will not be granted access to the site. Thank you.
Email Address:
Location
Where do you live? ie: Country, State, City or General Geographic Location please.
Name and Lastname
Enter name and last name here. (This information is not shown to the general public. Optional)
Helicopter #1
Enter Helicopter #1 type and equipment.
Helicopter #2
Enter Helicopter #2 type and equipment.
Helicopter #3
Enter Helicopter #3 type and equipment.
Helicopter #4
Enter Helicopter #4 type and equipment.

Log-in


Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may post new threads
You may post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On




Copyright © Website Acquisitions Inc. All rights reserved.
vBulletin Security provided by vBSecurity v2.2.2 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

SEO by vBSEO 3.6.1