Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect START  HERE


Unregistered
Go Back   HeliFreak > R/C Helicopters > International Helicopter Support Forums > Scandinavian


Scandinavian Scandinavian speaking Forum


Reply
 
LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2011, 07:30 AM   #1 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Jan 2010
Default TREX 500 motor-uppgradering mm...

Tjenare,

Jag försöker optimera min heli för foto och video, och behöver lite hjälp och råd...

Det är ett CopterX-500 chassie med Aligns drivlina på.
Jag har en kamera-rigg under helikoptern som väger ungefär 550g och tänker därför uppgradera, bland annat motor och ESC.
Jag kör med 5cells accar och just nu en 1700kv motor med 13pinion på helin...

Har kollat på Scorpions 1600kv och 1900kv. Vilken skulle vara bäst för mina 5s accar, och hur många kugg på pinion (headspeed) skulle vara optimalt för stabilitet.

Jag har även tittat efter rotorblad, men det verkar inte finnas några speciella blad för tunga-lyft
Ska man köra träblad eller kolfiber? Kanske plast??
Allt jag hittar verkar vara optimerat för 3D-flygning

En tredje fundering är paddlar och paddelstångs-vikter... Jag har förstått att ju tyngre paddlar, ju lugnare helikopter...
Skulle man då inte kunna köra tunga vikter paddelstången för att uppnå optimal stabilitet?

Jag är ganska ny på detta (har bara kört heli ett år) och skulle bli glad om nån kunde hjälpa mej med lite tips och trix om en stabil setup på helikoptern

//Niclas
gansmoe is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Sponsored Links
Advertisement
 
Old 04-07-2011, 10:08 AM   #2 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 54
 

Join Date: Aug 2010
Default

Hej!

Kan inte hjälpa dig med motorval men jag kanske kan hjälpa till med resten av din setup.
Min Trex 500 har minimalt med vibrationer och går mycket lugnt och fint när jag vill.
Börja med att kolla alla delar så inget är krokigt eller i obalans.
Väldigt viktigt är att du balanserar dina blad ordentligt, både huvudrotor och tail.
Jag använder Radix 430mm blad, lite längre och ger mer lyft, det är även väldigt fina
blad som kom perfekt balanserade från fabrik.
Mina paddlar är orginal plastpaddlar där jag kapat till en flybar och stoppat in i hålet på sidan av paddeln
för att få mer vikt, jag är inte så noga på stabilitet men i fast forward flight är lätta
paddlar kass, helin stiger och sjunker ( ballooning ) men den blev hursomhelst stabilare.

Rotorvarv är ju inte så lätt att välja, vill man ha en lugn maskin är ju någorlunda lågt varv
bra men Trex 500 är ju känd för att vilja ha ganska höga varv.
Lägg dig runt 2650rpm och använd mjuka dämpargummin.

Glöm inte att smörja upp delar som rör sig, det gör mycket för vibrationer.
__________________
Gaui X5, Vbar 5.1
Trex 500, BeastX 2.0
Blade MSR
DX7
dezent is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-11-2011, 03:05 AM   #3 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 262
 
My HF Map location
Join Date: Aug 2010
Default

Jag har den nya 500MX (aligns) och kör den med 13t +6S 3300mAh. Den ger ordentligt med lyft redan på 75-80% throttle.
Vet dock inte hur den reagerar med 5S.
__________________
BR / Patrik
E-flite Blade Nano cpX, Align Trex 250SE, Align Trex 500ESP
Spektrum DX8+AR8000+AR7610+TM1000
Gameburg is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-11-2011, 07:15 PM   #4 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

Ursäkta att jag "stjäl" tråden..

Men jag undrar om det finns någon återförsäljare för Align i Sverige, eller om ni alla importrar från Usa eller Kina? Varifrån beställer ni isåfall?

Mvh. Marcus
__________________
Helicopters - Blade mcpX - Esky Belt-CPX - Esky HoneyBee King 2 Metal - Planes - Parkzone Sukhoi SU-26xp - Radio - Spektrum DX6i
DIzK is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-12-2011, 01:19 AM   #5 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 262
 
My HF Map location
Join Date: Aug 2010
Default

Finns många lokala hobbybutiker som säljer align, brommahobby, söders rc, mft mm mm.
Köper det mesta från fast-lad i england. Bra priser, smidigt och leverans inom 1v. Dessutom ingen tull och moms eftersom det är inom eu.

http://www.fast-lad.co.uk/store/

Annars finns det som sagt en rad svenska oxå:

www.mft.nu
http://www.rubinrc.se/

mfl
__________________
BR / Patrik
E-flite Blade Nano cpX, Align Trex 250SE, Align Trex 500ESP
Spektrum DX8+AR8000+AR7610+TM1000
Gameburg is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-13-2011, 04:42 AM   #6 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 1,024
 
My HF Map location
Join Date: Nov 2008
Default

+1 För fastlad.

Sedan så har vi ju HAB med sin lägsta pris garanti. Och att de i princip har alla märken kan tänka sig.
http://www.hab.se/
__________________
Winfred is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 01-23-2013, 04:50 PM   #7 (permalink)
Registered Users
 
My HF Map location
Join Date: Jan 2011
Default

Jag håller klart med Dezent när det gäller att kolla igenom att allt är rakt och minimalt med glapp. Jag har själv både Copterx450pro och HK450Pro och HK500 och en ny T-rex 500 påväg. För att både min hk500 och 450 har med Align delar än copterx delar. Det gör så otroligt mycket för vibrationer stabilitet att byta ut viktiga delar som swashplate, mixing armar, kullager och washout base m.m. Det är ju tyvärr så att Align kostar många gånger mer men det har en anledning, toleranserna är mycket större på "budgetmodeller" och det i sin tur betyder mer glapp och mer glapp vibrationer m.m.
Den swashplate som följde med både copterx och HK(hobbyking och som är tillverkade i samma fabrik) började redan glappa både vertikalt och horisontellt efter mindre än 25 flygningar. En har till och med separerat.
Kullagren är en annan sak som kan göra mindre underverk. Finns kvalitet kullager i satser att köpa till trexarna på många sidor.
Varvtalet håller jag med om som
Dezent skrev, du vill inte gå för lågt för det kan ge vibrationer det också.

Jag höll på en gång att försöka få så lång flygtid som möjligt på min 450 och att minska något på Kv och gå upp i tänder på pionen är också att rekommendera om jag inte tar helt fel. Lycka till


Jag tycker att rubinsrc är dom bästa. Snabba leveranser och mycket delar, både original och Skya/copterx.
Burst is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Reply




Quick Reply
Message:
Options

Register Now

In order to be able to post messages on the HeliFreak forums, you must first register.
Please enter your desired user name, your REAL and WORKING email address and other required details in the form below.
User Name:
Password
Please enter a password for your user account. Note that passwords are case-sensitive.
Password:
Confirm Password:
Email Address
Please enter a valid email address for yourself. Use a real email address or you will not be granted access to the site. Thank you.
Email Address:
Location
Where do you live? ie: Country, State, City or General Geographic Location please.
Name and Lastname
Enter name and last name here. (This information is not shown to the general public. Optional)
Helicopter #1
Enter Helicopter #1 type and equipment.
Helicopter #2
Enter Helicopter #2 type and equipment.
Helicopter #3
Enter Helicopter #3 type and equipment.
Helicopter #4
Enter Helicopter #4 type and equipment.

Log-in


Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may post new threads
You may post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On




Copyright © Website Acquisitions Inc. All rights reserved.
vBulletin Security provided by vBSecurity v2.2.2 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

SEO by vBSEO 3.6.1