Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect START  HERE


Unregistered
Go Back   HeliFreak > R/C Helicopters > International Helicopter Support Forums > Netherlands/Belgium/South Africa


Netherlands/Belgium/South Africa Netherlands/Belgium/South Africa speaking Forum


Reply
 
LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 03-25-2010, 04:18 PM   #161 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Merciekes voor de tip datake....
En ik heb nog es nagedacht over de crash...
Ofwel is er iets mis met weet ik wat...
Ofwel pilot error... Ik hou het voorlopig op deze laatste optie. Voor zover ik me herinner wou ik de heli upspoolen, ik weet nog dat ik dacht "allez, we gaan es hooveren, gas omhoog".
Wellicht heb ik dat laatste iets te uitgesproken utgevoerd, gas echt omhoog... De heli reageert als een gek, iets wat ik niet verwachte. En ik heb ook niet gereageerd, gewoon verbaasd gekeken hoe een en ander zich de grond inboorde...
Eigenlijk hoop ik dat dit de ware toedracht is en niet een of ander verdoken oorzaakje.

Moraal van dit verhaal:
  • de eerst volgende keren dat ik vlieg zal ik eeeeeerrrrg voorzichtig hooveren in de hoop dat een verdoken kwelgeest zich niet meer manifesteert.
  • Bij elke start steeds voorzichtig alle hendels bewegen en goed toekijken hoe een en ander reageert.
  • Bij elke fout toch steeds trachten te reageren; verwacht het onverwachte en je komt nooit bedrogen uit...
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Sponsored Links
Advertisement
 
Old 03-25-2010, 04:43 PM   #162 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

zeg hans, dat met die omgedraaide servo's, zijn er zenders die dit aankunnen? Misschien tijd voor een andere zender dan...
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-26-2010, 03:49 AM   #163 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 821
 

Join Date: Jul 2008
Default

Ik vlieg de HS55 servo's op de swash van mijn sjm180. Voor de 450 zijn ze volgens mij wat aan de lichte kant. Daar heb ik de HS65 opzitten. Heel degelijk, en ik moet de eerste nog verslijten. Zitten er nu een jaar op.
De oorzaak van de crash zou ik ook zoeken in een los contact, of een losgeschoten servo-link. Dat verklaart echter niet het hoge toerental. Dat zou aan de ESC kunnen liggen. Of natuurlijk de zender/ontvanger. al acht ik dat laatste minder waarschijnlijk.
__________________
LOGO 500 : Spartan Vortex Nano; Scorpion 4020 1100kV
Quad 250 : Openpilot CC3D
chopstick is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-26-2010, 03:06 PM   #164 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Quote:
Originally Posted by Datake View Post
zeg hans, dat met die omgedraaide servo's, zijn er zenders die dit aankunnen? Misschien tijd voor een andere zender dan...
Hoi Andy

In principe kun je er wel van uit gaan dat alle moderne programmeerbare zenders de functie/draairichting van de servo's kan omdraaien/inverteren.
Ook de originele BMI 35 MHz zender, alleen is dat nogal omslachtig omdat je een pc nodig hebt en steeds moet controleren of je nieuwe settings in je zender de juiste uitwerking hebben op je helicopter. Direct programmeerbare zenders hebben hun eigen menu, dat kan je gewoon open laten staan terwijl je vliegt, en dan dus direct een setting aanpassen als dat nodig zou zijn. Wel effe landen natuurlijk !

Download een handleiding van Spectrum of Futaba om er vast een beetje bekend te worden. Ik heb dat ook gedaan en zo leer je ook een hoop benamingen en de betekenis van bepaalde zaken. Wel zo handig.

Groet.
H.
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-28-2010, 02:45 PM   #165 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

toch maar net 1 en ander besteld bij HK !

F002U Main Blade Holder Set Upgrade (HK4 1 Reserved
F010 Part # F010 Flybar Paddle Set 1 Reserved
F038 Part # F038 1 Reserved
T2200.3S.20 Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack 1 Reserved

de blade holders zijn nu met een 4mm feathering shaft, V2 dus !
flybar is niet 100% meer, dus besteld
F038 zijn een set schroeven en rubber dempers voor de feathering shaft
en een lipootje (9,99$ bij HK)

toch de volle 16 euro alles samen zonder transport, heb wel de snel transport genomen want mijn 2de lipo is nu toch officieel dood... en met die 3300mah's vlieg ik voorlopig niet, ik vlieg eigenlijk compleet niet tot ik mijn servo's heb, hopelijk deze week
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-29-2010, 05:41 AM   #166 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Datake

Toch maar bij HK besteld ?
Volgens de reviews zou het plaatje bij de foto van de bladhouders niet goed zijn. Ik hoop dat je straks inderdaad de 4mm featheringshaft krijgt. Er moeten wel 2 o-ringen aan beide zijden van de fs zitten. In je bestelling F038 zitten maar 2 o-ringen, je moet er dus 4 hebben. En Loctite.........
Ik adviseer deze dampers ipv die o-ringen:
http://www.fast-lad.co.uk/store/true...s2-p-6026.html
of deze
http://www.fast-lad.co.uk/store/gree...s5-p-6022.html
Die geven echt nooit problemen !

Die Turnigy lipo's zijn wel goed geloof ik.
Nou, vliegse maar weer.
Laterrrrrrrrrrrrrrrrrr.....
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-29-2010, 06:17 AM   #167 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

Quote:
Originally Posted by Engineer H. View Post
Hoi Datake

Toch maar bij HK besteld ?
Volgens de reviews zou het plaatje bij de foto van de bladhouders niet goed zijn. Ik hoop dat je straks inderdaad de 4mm featheringshaft krijgt. Er moeten wel 2 o-ringen aan beide zijden van de fs zitten. In je bestelling F038 zitten maar 2 o-ringen, je moet er dus 4 hebben. En Loctite.........
Ik adviseer deze dampers ipv die o-ringen:
http://www.fast-lad.co.uk/store/true...s2-p-6026.html
of deze
http://www.fast-lad.co.uk/store/gree...s5-p-6022.html
Die geven echt nooit problemen !

Die Turnigy lipo's zijn wel goed geloof ik.
Nou, vliegse maar weer.
Laterrrrrrrrrrrrrrrrrr.....
geen zorgen hans, in F038 zitten nog 2 extra dampers, en ik heb er intussen al op overschot liggen

loctite is intussen al ok ! dat kom ik geen 2 maal tegen...

ik post wel eens foto's als alles er is
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 03-31-2010, 01:45 AM   #168 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

even een update... de BMI staat weer in elkaar... Wel met de nodige staartproblemen.
de boom was niet vast te krijgen: eenmaal draait de staartrotor langzaam horizontaal tijdens het hooveren, gelukkig op tijd gezien. Of de boom kruipt langzaam in het frame met een losse belt als gevolg. Dit zag ik echter niet onmiddellijk, de symptomen? Het bladspoor wordt onvoorspelbaar, de ene keer is het ene blad hoger, de andere keer het andere, en de gyro krijgt het zaakje niet stabiel... Maar gelukkig geen crashkes of stukken. Een beetje ducktape doet wonderen, staart OK nu, alleen de wind verhindert echt vliegen.
En inderdaad, bij Balien, Antwerpen, hebben ze elke BMI vijs op stock, wel iets duurder maar je kan vliegen - mercie he Datake.
En de hitec HS65 lijkt me inderdaad een betere keuze voor swashservo's, iets om aan te denken als mijn huidige HS55 de geest geven - mercie Chopstick.
Tot de volgende, Lieven.
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-01-2010, 04:15 AM   #169 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi allemaal

Ik heb deze canopy besteld !!
http://www.heliguy.com/Electric-RC-H...Hanker-Canopy/

Beetje duur.............maar zal er straks mooi uit uitzien

Zal een foto plaatsen als ik hem erop hen zitten. Hoop niet dat het erg veel werk is om hem passend te maken.
Eindelijk van die suffe BMI kap af.

Groet. H.
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-01-2010, 05:22 AM   #170 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

Quote:
Originally Posted by Engineer H. View Post
Hoi allemaal

Ik heb deze canopy besteld !!
http://www.heliguy.com/Electric-RC-H...Hanker-Canopy/

Beetje duur.............maar zal er straks mooi uit uitzien

Zal een foto plaatsen als ik hem erop hen zitten. Hoop niet dat het erg veel werk is om hem passend te maken.
Eindelijk van die suffe BMI kap af.

Groet. H.

nice !!!
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-01-2010, 10:27 AM   #171 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

de hxt900's zijn er ! big surprise? die zijn helemaal niet reversed volgens mij? Ik heb er eentje aangesloten en die beweegt identiek als de vorige servo? ik doe mijn pitch omhoog en die gaat netjes omhoog zoals het moet? of mis ik hier iets? ik hou hem naast de originele servo met het armpje op dezelfde manier gemonteerd, en die beweegt identiek...

Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-01-2010, 11:04 AM   #172 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Quote:
Originally Posted by Datake View Post
de hxt900's zijn er ! big surprise? die zijn helemaal niet reversed volgens mij? Ik heb er eentje aangesloten en die beweegt identiek als de vorige servo? ik doe mijn pitch omhoog en die gaat netjes omhoog zoals het moet? of mis ik hier iets? ik hou hem naast de originele servo met het armpje op dezelfde manier gemonteerd, en die beweegt identiek...

He Andy.
Nou, da's dan mooi meegenomen !!
Dan hoef je gelukkig niks in je zender te veranderen.
Goed opletten dat de armpjes straks allemaal mooi tegelijk omhoog en naar beneden komen. Heel veel succes met monteren en afstellen.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-01-2010, 11:15 AM   #173 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

thanks hans...

ik weet een volledige ALU kop staan van een t-rex v2... splinternieuw voor 45 euro... ik ga straks eens passen, op foto ziet het er uit alsof dit past op mijn BMI...

keep you posted
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Foto0365.jpg
Views:	122
Size:	36.0 KB
ID:	148780  
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-02-2010, 04:33 AM   #174 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Andy

Chopstick heeft ook zo'n kop op zijn BMI gemonteerd. Misschien kan hij je wat tips geven ? Als mijn BMI kop ooit eens goed met moeder aarde in aanraking komt dan wil ik ook zo'n Trex (clone?) kop gaan proberen.
Ik ben op dit moment naar een Scorpion 2221-8 motor met Scorpion 60 A - V2 Heli ESC combinatie aan het speuren. Dit schijnt wel een hele mooie motor/ESC set te zijn.
Ik denk dat ik hem hier voor de beste prijs kan krijgen
http://www.micronradiocontrol.co.uk/
Ik heb er nu zo'n 100 vleugjes op zitten en merk dat de motor (-lagertjes) toch wel wat speling beginnen te vertonen. Ook de BMI ESC is volgens mij een HK clone en wil ik vervangen voor het vandaag of morgen te laat is.
Iemand enig idee hoelang een motor/ESC meegaat of "onbetrouwbaar" begint te worden?
Vrolijke paasdagen.
H.
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-02-2010, 09:45 AM   #175 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 821
 

Join Date: Jul 2008
Default

Het past gewoon. Ik heb een KDS-kop erop zitten. Nu alweer 1,5 jaar. Geen enkel probleem. Het is de versie met de dikke featheringshaft. Lekker stevig hoor.
Dempers van Trueblood erin (4RC.nl). Servo's zijn hitec HS65BB, Dat zijn die met carbon gears. Nog niet gestript, en sterk zat. Reageren heel precies.
Nagenoeg alle onderdelen uitwisselbaar met Trex450 en veel klonen.
Let wel op: de 450Pro heeft een bredere swash etc. Dus daarmee nu net niet. Tenminste, niet geprobeerd. Het werkt goed zo, dus ook geen noodzaak.

En ik vind een kop met een onderliggende flybar i.h.a. wat makkelijker afstellen. Misschien persoonlijke voorkeur, maar toch.

Ik werk altijd in deze volgorde:
  1. Sticks in het midden : zeker de throttle. Met alle curves lineair. Dus 50 % bij midstick!
  2. Servo-armpjes haaks op de servo's
  3. Blades 0 graden pitch
  4. mixerarmpjes haaks op de hoofdas (= horizontaal)
  5. Flybarpaddles uitlijnen met case
  6. Washout-armpjes haaks op de hoofdas (= horizontaal)
  7. swashplate haaks op de hoofdas (= horizontaal)
  8. Mechanisch klaar.
Als dit allemaal lukt, dan heb je geen subtrim of zo nodig. Probeer gerust meerdere servo-armpjes, net zolang totdat je ze haaks hebt. Of iig zo goed mogelijk. Vaak werkt omdraaien heel goed. Je hebt 3 servo's op de swash, dus veel mogelijkheden.
Een goede mechanische setup is altijd het beste. Scheelt je heel veel afstelwerk bij het eerste vliegwerk.

Zal ff zoeken naar een foto. Wordt wel vanavond.

Ik vlieg al bijna 2 jaar met de originele motor en een gewone KDS-ESC van 40A. Als mijn heli uit de lucht komt, of eerder niet meer omhoog gaat, vervang ik het spul wel.
__________________
LOGO 500 : Spartan Vortex Nano; Scorpion 4020 1100kV
Quad 250 : Openpilot CC3D
chopstick is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-02-2010, 12:01 PM   #176 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

hmm, er zit toch iets niet goed aan die kop.

Je hebt 3 stangen bij de carboon, die van je servo's naar je swashplate lopen, en achteraan de swashplate zit er een soort stangetje die in een geleider op en neer kan gaan en de swashplate tegen houdt zodat deze niet meedraait.

bij deze kop zit dat stangetje geintegreerd in 1 van de aansluitpunten van de servo... dus onbruikbaar op onze carboon volgens mij, heb volgende week afgesproken met de verkoper of we daar iets aan kunnen doen... kan mijn oude swashplate wel overbouwen op deze kop maar deze is zo een mooie en soepele...

edit: net zoals deze dus, met maar 3 aansluitingen aan de buitenkant van de swashplate => http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...de_%28HK450%29
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-04-2010, 02:24 AM   #177 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Even een vraagje... mijn BMI is herbouwd, alles mooi afgesteld maar... de staart geeft (nog maar eens) problemen en het bladspoor is niet mooi te krijgen.
Eerst even het bladspoor: stel dat een blad ietjes hoger draait dan het andere, na verlaging van de pitch van het hoge blad (lange rod 1 volledige slag korter = lagere pitch) is hat laagste blad ineens veel hoger dan het vorige hogere blad. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Alle shafts zijn vervangen en zouden in priciepe recht moeten zijn?
En de staart is niet rustig te krijgen, onregelmatig schudden, soms even niet, dan weer een hevige slag naar rechts of naar links... Ik verdenk weer de originele BMI Asan gyro. Ook vorige keer begonnen de problemen met ongecontroleerd schudden. De staartservo heeft zijn balletje op 9.5 mm. De gyrogain werd ingesteld tussen 68 en 75. 75 geeft echt het zoekgedrag, 68 geeft meer het onvoorspelbare gedrag, de waarden ertussen zijn een mix van deze twee. Heeft iemand nog een idee wat een en ander kan veroorzaken? En indien de gyro vervangen moet worden welk niet te duur type klaart de klus? Alvast dank... Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-04-2010, 04:12 AM   #178 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 821
 

Join Date: Jul 2008
Default

De swashplate kun je idd niet gebruiken. Je kunt bij de BMI de geleider waarin dat stangetje heen en weer gaat nergens anders kwijt. Ik heb het oude model swashplate gebruikt. Sorry, zo mis ik ook wel eens wat. Als je die swash niet gebruikt, gewoon apart leggen. Heb je een keer een andere heli, dan kan die er zo op.

Bij mijn staartservo (robbe FS61) zit het kogeltje op 7 mm. Samen met de spartan levert dat geen problemen op. Ik zou dus eerst maar eens het kogeltje een gaatje verzetten.
Als het de gyro is, dan heb ik maar 1 advies: Koop meteen een goede. Dat levert je zoveel meer lol, minder crashkosten etc op dat je dat er snel uit hebt. Ik heb mijn spartan ook 2e hands.

Bladspoor kun je ook verminderen door het linkje naar de bladeholder te verstellen. Aangezien de invloed van de korte en de lange links op de bladhoek verschillend is zou je in combinatie toch het bladspoor weg moeten kunnen krijgen. Voorop gesteld dat de bladeholders geen speling hebben, en de bladen niets mankeren cq recht zijn. Dat laatste heb ik zelf ook een keer gehad op mijn sjm180. Kreeg ik dus nooit goed. 1 blad was wat getordeerd.
__________________
LOGO 500 : Spartan Vortex Nano; Scorpion 4020 1100kV
Quad 250 : Openpilot CC3D

Last edited by chopstick; 04-05-2010 at 04:59 AM..
chopstick is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-04-2010, 06:24 AM   #179 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Feb 2010
Default

het is vandaag precies heli knutseldag?

ik heb ook één en ander gedaan, mijn swashplate overgebouwd op de nieuwe kop, de nieuwe kop geloctite, nieuwe servo's erop net even laten proefdraaien, bladspoor ziet er perfect uit, nu even alles van loctite laten uitharden straks nog even proberen die servoarmpjes haaks te krijgen wel...

in the meantime, some pics?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMGP7779 (Medium).jpg
Views:	123
Size:	35.2 KB
ID:	149264   Click image for larger version

Name:	IMGP7780 (Medium).jpg
Views:	138
Size:	34.9 KB
ID:	149265  
Datake is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 04-04-2010, 07:09 AM   #180 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 821
 

Join Date: Jul 2008
Default

Vind je dat gek met dit weer. Het plenst hier. (Heesch bij Oss, N Brabant)
je hebt nu exact dezelfde kop als ik. Alleen is de mijn titaniumkleur.
Zul je best tevreden over zijn. Heel makkelijk af te stellen. Al kom ik er al maanden alleen nog maar aan om hem op te tillen. En natuurlijk om te kijken als preflight-check.
__________________
LOGO 500 : Spartan Vortex Nano; Scorpion 4020 1100kV
Quad 250 : Openpilot CC3D
chopstick is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Reply




Quick Reply
Message:
Options

Register Now

In order to be able to post messages on the HeliFreak forums, you must first register.
Please enter your desired user name, your REAL and WORKING email address and other required details in the form below.
User Name:
Password
Please enter a password for your user account. Note that passwords are case-sensitive.
Password:
Confirm Password:
Email Address
Please enter a valid email address for yourself. Use a real email address or you will not be granted access to the site. Thank you.
Email Address:
Location
Where do you live? ie: Country, State, City or General Geographic Location please.
Name and Lastname
Enter name and last name here. (This information is not shown to the general public. Optional)
Helicopter #1
Enter Helicopter #1 type and equipment.
Helicopter #2
Enter Helicopter #2 type and equipment.
Helicopter #3
Enter Helicopter #3 type and equipment.
Helicopter #4
Enter Helicopter #4 type and equipment.

Log-in


Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may post new threads
You may post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On




Copyright © Website Acquisitions Inc. All rights reserved.
vBulletin Security provided by vBSecurity v2.2.2 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

SEO by vBSEO 3.6.1