Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect START  HERE


Unregistered
Go Back   HeliFreak > R/C Helicopters > International Helicopter Support Forums > Netherlands/Belgium/South Africa


Netherlands/Belgium/South Africa Netherlands/Belgium/South Africa speaking Forum


Reply
 
LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 10-22-2009, 11:50 AM   #21 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

hallo hans,

Mijn servo's staan bij midstick zoveel mogelijk 90°, afmetingen rods van servo naar swash: 46.9, 48.7 en 48.7. Lange rods 68.2 en 68.4, korte rods 26.6 en 26.8, verschillen zijn door aanpassingen bladspoor. Of mij swashplate echt in het midden staat bij midstick? Ik zou niet weten hoe ik dat zeker kan weten?
Enfin, hopelijk is de gyro morgen binnen, simmen is wel een manier maar het echte werk toch een pak leuker...
Tot schrijfs,Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i

Last edited by liecat; 10-24-2009 at 06:02 AM..
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Sponsored Links
Advertisement
 
Old 10-23-2009, 12:44 PM   #22 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

de nieuwe gyro zit erop (is wel dezelfde als de originele). Na een eerste vluchtje blijft de staart toch redelijk onstabiel: soms mooi recht dan weer kleine schokjes...
Het beperkt verstellen van de gyrogain levert ook niet direct een oplossing.
Wellicht zal vroeg of laat de staartservo en gyro vervangen moeten worden door een beter exemplaar denk ik... Wordt vervolgd....
... Vervolg. Vandaag even gevlogen en bladspoor aangepast (de rodafmetingen in vorige post heb ik ook reeds aangepast, de afmetingen zijn die na het aanpassen). Heb HH gyrogain verlaagd tot 40, dit lijkt beter maar ben gestopt met vliegen vanwege de wind...
Zal nog even uittesten maar vrees dat een en ander moet vervangen worden. Ik dacht als eerste een echte staartservo aan te schaffen en dan verder te kijken. Blijft het probleem dan ook een andere gyro... Of had jij nog eventuele voorstellen?
Groetjes, Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i

Last edited by liecat; 10-24-2009 at 03:58 PM..
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-26-2009, 05:46 AM   #23 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Lieven

Goed dat je weer een gyro erop hebt zitten !
Ik zou nogeens hetvolgende proberen: het kogeltje op je staartservo 1 gaatje verder naar binnen zetten. Die wil ook nog weleens helpen tegen onstabieliteit, hunten van de servo, maar zeer zeker een snelle servo maakt een wereld van verschil ! Bij mij althans. Ik heb een ACE RC C0915. Wordt standaard gebruikt op de Thunder Tiger Mini Titan E325. Ik heb hem hier gekocht.
http://www.sussex-model-centre.co.uk...d.asp?id=21454
Ga zo wat vliegen op het cardeck.

Groet.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-26-2009, 07:21 AM   #24 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Bedankt voor je suggesties hans... Laat je wel weten wat er uit de bus komt (servo denk ik toch wel)
En wederom goede vaart en veel vliegkunsten gewenst.
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-26-2009, 11:07 AM   #25 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Lieven

Ja, vliegen ging goed vandaag, beetje achtjes draaien met kleine "banking" erin. Kan/durf nog steeds niet nose-in te hooveren, wil dit eerst eens mbv een simulator programma doen. Ik heb nu de zender-USB kabel zodat ik ook mijn zender instellingen kan veranderen (indien nodig) maar voorlopig laat ik alles zo geprogrammeerd staan. Hoeveel lipo's en welk merk/type heb jij. Ik heb nu een 2250mAh lipo erbij gekocht bij www.giantcod.co.uk en een GT6/A lipo lader, erg goed ding !! Ze verkopen hier ook lipos die je met 5C kan laden ! Heftig ! Zal er daar ook eens eentje van bestellen. Vlieg nu dagelijks 2 lipos leeg, een goeie 20 minuten vliegoefeningen. Mijn radio heeft wel last van kortstondig contactverlies, zal wel daar al dat staal komen waar ik in vlieg !
Heb jij deze gyro?
http://www.bmi-models.com/#nl/81176_...zo_Gyro/6/1921
Lijkt me toch wel een goede gyro dacht ik zo.
Ok, ga weer verder met werk.

Groet.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-26-2009, 12:52 PM   #26 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Hans,
Nee mijn BMI gyro is er een van Asan (GY410 dacht ik). Zelf vlieg ik nu met 2 1800 BMI lipo's maar ze beginnen een beetje aan het eind van hun latijn te zijn: de volgende een 2200 of hoger zo mogelijk.
Mijn lader is er eentje van Robbe, best goed, althans voor mijn noden (max 6S lipo's).
VAndaag nog even gevlogen (wel wat winderig, maar ja kriebel kriebel) en het verlopen van de start is miniem. Eve afwachten dus wat het wordt bij vliegen in het open veld... Nu ja vliegen: hooveren en een vierkantje of cirkel trekken, tail in, da's voorlopig alles. Nose in ben ik aan't oefenen op de sim, nog wel wat werk aan vrees ik, maar elk minuutje is er eentje gewonnen, zonder betaalschade!.
Vaar ze, Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-27-2009, 02:29 PM   #27 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default Rondvliegend staartrotorblad !!

Hoi L.

Nou, vandaag weer wat meegemaakt hoor. Was lekker met mijn 2de lipo nose-in aan het oefenen/hooveren toen ik wat onbalans in de staart bemerktte. Opeens schoot er een hele metalen staartblad houder los en schoot het met blad en al de zij van het schip in. Gelukkig was ik net side-in dus ging het dwars voor mij langs heen!
Schrok me dood....Hing gelukkig niet hoger dan 30 cm boven het deck, dus snel aan de grond zonder verder schade, alleen de staartvin schoot er ook af.
Nou, schade...Gebroken linkje naar bladhouder, lagertje uit bladhouder kwijt, van beide bladhouders bleken de boutjes afgebroken te zijn in het metalen houdertje wat op het asje zit, asje ook krom Effe pech dus.
Het is waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik soms met mijn staartbladen het deck heb geraakt bij iets teveel achteruit hellen. Ik had mijn 58mm bladen er weer op gezet om te kijken of ik een beter staartcontrole had op die manier ipl mijn ingekorte 54 mm blaadjes.
Ik denk dat ik ook niet de boutje had gelijmd met locktite. In ieder geval hij staat weer in de "hangaar" voorlopig.
Ik ga Trex450 onderdelen bestellen, HS1221T, dit setje moet genoeg zijn om de schade te repareren, en lagertjes voor het asje, HS1031T, want daar zat tock ook wel wat speling op. Draait tenslotte met flinke toeren dus regelmatig vervangen denk ik. Originele Carboon onderdelen komen in een komplete setjes wat het nog duurder maakt.
Zit ook nog te wachten op een onderdeel voor mijn GURU-Z dus beide heli's aan de grond voorlopig...
Gelukkig Zaterdag weer thuis, dan maar weer oefenen met mijn DF#4 in de tuin.

Ok, groetjes maar weer ennuh ... vliegse !!!

Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-28-2009, 04:26 AM   #28 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Reeds een paar keertjes geoefend op het weitje naast ons. Voorlopig bevalt het staart gedrag me wel, lichte verdraaiingen gebeuren nog maar niet zo dat vliegen niet meer leuk is. Helemaal betrouw ik een en ander nog niet, maar voorlopig alles kits. Hopelijk blijft het zo.
Hans, passen de onderdelen van de trex dan op de BMI of heb ik een ander verkeerd begrepen.
Bij bestelling van bmi onderdelen ook best even in je handleiding kijken, soms zijn bepaalde vervangstukken apart verkrijgbaar ook al zeggen ze van niet bij de dealer. BV. O-ringen (dampers feathering shaft) zijn perfect apart bestelbaar, je hoeft echt geen rotorkop aan te schaffen om die kleine ringetjes te bemachtigen - zoals ze me de eerste keer gelapt hebben -.
En lukt het herstellen een beetje?
BTW Waar vaar je eigenlijk? Groetjes, Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-28-2009, 11:51 AM   #29 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Lieven

Ik heb vanmorgen die onderdelen besteld via internet, dus nog niet begonnen met de reparaties, hopelijk morgen binnen.
Als het goed is zie je op je partslist linksonder een gele T staan, wat betekend dat je hier ook Trex parts voor kunt uitwisselen. Type Trex450S of SE. Deze zijn veel beter (en goedkoper) via internet te bestellen wat voor mij wel noodzakelijk is. Zo is mijn feathering shaft en main gear van Align. De grotere metalen upgrades heb ik wel van BMI, met nog wat andere onderdelen in bestelling, want BMI blauw is niet Align blauw, BMI is mooi donkerder. Ze hadden me vorige week de plastieken onderdelen opgestuurd, dus alles weer teruggestuurd, en nu maar weer wachten (RCHellevoet).
Alles op de hoofdrotor assembly met as en de frame parts zelf na zouden moeten passen.

Ik vaar bij P&O Ferries op de Pride of Bruges vanuit het zonnige Zeebrugge naar for-ever-raining Hull als 2e werktuigkundige/hoofdwerktuigkundige, 2weken op/2weken af. Nog geen dag hetzelfde, altijd weer nieuwe "uitdagingen" .

Groetjes.
Hans .... en blijven oefenen...
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 10-28-2009, 04:20 PM   #30 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Thanks voor de TRex-onderdelen tip...
Vandaag nog wat gevlogen. Zolang er weinig wind staat blijft de staart het goed doen, iets meer wind en het zenuwachtig shaken steekt de kop weer op... De tailservo zal er spoedig komen wellicht. Tot schrijft, Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-06-2009, 11:22 AM   #31 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Lieven.

Hoe is'tie ?

Ik haat winter !!!! Veel teveel wind en koud. Wachten op een mooie zonnige midwinter dag met sneeuw of zo.
De huiskamer is te klein voor mijn heli's. Denk dat ik een Walkera Lama 2Q1 ga kopen om een beetje binnen te kunnen blijven oefenen, coaxiaal ding, lekker stabiel.
http://www.rc-fever.com/index.php?ma...&article_id=34

Lijkt me perfect !!

Wat denk je ?

Groet.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-06-2009, 04:06 PM   #32 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Wel Hans, was ik maar zo slim geweest als jij...
Vandaag gevlogen ondanks af en toe (te veel) wind. En jawel hoor, de tweede batterij bijna leeg, een windstoot, en hopla, boomstrike... Behoorlijk wat kosten: boom, nagenoeg het volledige staartelement inclusief belt, main en tail-rotorbladen, main gear, staartservo, hier en daar een gewrichtje... We weten wat doen de volgende week. Jammer genoeg ben ik volgende weekende in chamonix, dus vliegen zal voor binnen een 10-tal dagen zijn... (Indien enkele stukken tegen dan geleverd zijn). Als staartservo heb ik nu een Hitec HS-56HB aangekocht. Ben benieuwd naar het staartgedrag. De vervanggyro deed reeds behoorlijk zijn werk (in vergelijking met de originele toch).
Meteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles is na te kijken, te smeren ed. Zo'n klein helietje ziet toch af, gebruikssporen zijn hier en daar duidelijk te merken (Oringetjes, sommige rodeindjes,...)...
In hoeverre het coaxiaal vliegen een CP-heli in gevoel evenaart? Zou het niet weten. Voorlopig blijft het wat simmen voor mij... En dan terug de lucht in, hoop ik.
Tot schrijfs... Lieven
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-07-2009, 07:03 AM   #33 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Lieven

Vreselijk nieuws ! Da's niet zo mooi, die crash van je. Heb net in de tuin met mijn DF#4'tje een beetje gehoovered maar die windvlagen....daar ben ik niet blij mee.
Natuurlijk is zo'n coaxiaal helitje niet te vergelijken met een CP van 450 formaat. Maar wel leuk om toch een beetje stick-en orientatie oefeningen te blijven doen. Lijkt me ook leuker dan achter een simulator te zitten...denk ik...En het blijft een leuke aanvulling op de verzameling, en je kan weer doorgaan met vliegen terwijl je je lipo's aan het laden ben. Een collega van mij had er eentje meegenomen aan boord, erg geinig ding, mooie techniek.
Ik ga mijn DF#4 "moth" weer helemaal strippen, dat ding is niet stabiel te krijgen, ik blijf constant corrigeren ipv vliegen/hooveren, word hier erg nerveus van... Goed voor spares voor mijn andere DF#4, waar ik net een nieuwe DD staartmotor met staartfin opgezet heb. Doet het nou weer een stuk beter.
Die Hitec 56HB zou het beter moeten doen dan die originele BMI servo, 0,1 sec/60'/6V. Is niet de snelste maar moet lukken, alleen zit er een raar opstaand richeltje in het midden op waar je je schroefjes normaal bevestigd ? Gaat dit lukken met monteren ? Anders gewoon eraf snijden of vijlen. Check ook je lagertjes !! Ik ga mijn staartrotor lagertjes vervangen, die dingen maken gigantisch veel toeren.

Ok, nou, geduld is een schone zaak...wachten op spares ook...

Groeten.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-07-2009, 12:59 PM   #34 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 250
 

Join Date: Jun 2009
Default

Je carboon vliegt nu tenmiste wel he

mijne heb ik niet meer geraakt ik ga zien wat ik ga doen... iets nieuws kopen of verder gaan..
Bramiheli is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-08-2009, 06:05 AM   #35 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 250
 

Join Date: Jun 2009
Default

Ik heb hem geprobeerd te starten, ik zat op negative pitch, maar hij ging toch op, hij is gecrashd, links zijn kapot ( de hele rotor ) en ja, de bladen natuurlijk ook...

zou ik hem repareren met align spullen of...

groetjes,

Bram
Bramiheli is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-09-2009, 04:36 AM   #36 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 170
 
My HF Map location
Join Date: Jul 2009
Location: Worcester, UK
Default

Hoi Bram.

Spijtig te horen van je slechte nieuws....
Hoe kan je heli toch opstijgen met negatieve pitch ? Zal wel weer zo'n samenloop van omstandigheden zijn waar geen verklaring voor is, zoals we die allemaal hebben.
Je hele rotorkop aan barrels ? Hier zitten maar een paar onderdelen op die je voor Align onderdelen kan vervangen.
feathering shaft, washout base, washout (control-)arms, flybar, flybar seesaw, main rotor blade holders. Je kan voor plastic of metal gaan. In de Carboon handleiding staan met een geel T-teken bij elk onderdeel wat je kan vervangen voor Trex450 onderdelen. Ik zie dat ook de main shaft erbij staat maar die heb ik zelf nog nooit vervangen, ik heb ze speciaal laten maken van keihard zilverstaal.
Je kan ook een complete rotorhead set kopen 0455-080 (metal) of 0450-080 (plastic).

Je kan ook een hele nieuwe 450 size heli kopen, een HKH of zoiets, erg goedkoop. Zoek hier maar wat uit....
http://shop.ebay.co.uk/sis.html?ssPa...leafcat=123847

Afijn. We staan nu alle drie aan de grond. Misschien kunnen we een soort groepinkoop actie doen bij BMI, misschien krijgen we korting !! ( tja, blijf een 'ollander natuurlijk, hahahaha).

He Bram. Geef de moed niet op !!
Groet.
Hans
__________________
Hirobo Eagle-Freya
Hirobo Eurocopter Tiger
Align MR25XP
DJI Mavic Pro
Engineer H. is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-09-2009, 07:40 AM   #37 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Bram en Henk.
Tsja, hier is't even wachten op onderdelen. Ben weer even alles aan't afstellen.
Het vervelende is dat al mijn crashes te voorzien waren voor het opstijgen: de eerste crash door een op hol geslagen gyro, en toch maar blijven vliegen... De tweede crash door slecht opzetten van de bladhouders ( en dit was reeds voor het vliegen opgemerkt) en toch blijven vliegen... De derde crash, te veel wind en toch... Inderdaad.
Enfin aldoende leert men....
Wel even bemerken dat in de handleding 450SC geen T-tjes enzovoorts staan, doorvoor download je best de gewone 450 handleiding om BMI...
@bram: welk type carbooon heb je: 450c, 450 sc,... en welke zender (2.4 Gh?). En waar woon je in België?
En zoals Hans terecht aanhaalt: keep up the good spirit...
Tot schrijfs...
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-12-2009, 10:51 AM   #38 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 250
 

Join Date: Jun 2009
Default

Hey,

Ik heb de 450c en gebruik de DX6i als radio
Bramiheli is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-13-2009, 11:42 AM   #39 (permalink)
Registered Users
 

Join Date: Sep 2008
Default

Bram,

Tevreden over de DX6 of had je nadien toch beter voor de DX7 gekozen. Zelf twijfel ik namelijk tussen een van beide zenders....
__________________
BMI Carbooon 450 sc - Spektrum DX6i
liecat is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Old 11-14-2009, 01:48 PM   #40 (permalink)
Registered Users
 
Posts: 250
 

Join Date: Jun 2009
Default

Ik ben ONTZETTEND tevreden over mijn DX6i. Het is heel simpel en echt, ik ben er blij om, waar ik wel wat spijt van heb is dat, als ik later overstap op en nitro, ik hem niet meer kan gebruiken omdat ik dan minimaal 7ch nodig heb. Dus in jouw plaats zou ik een DX7 nemen, ook omdat het heel bekend is en er dus veel reviews zijn en er veel help over is.


In jouw plaats zou ik de DX7 kopen, maar anders ben ik echt SUPER tevreden over mijn DX6i
Bramiheli is offline        Reply With Quote Quick reply to this message
Reply




Quick Reply
Message:
Options

Register Now

In order to be able to post messages on the HeliFreak forums, you must first register.
Please enter your desired user name, your REAL and WORKING email address and other required details in the form below.
User Name:
Password
Please enter a password for your user account. Note that passwords are case-sensitive.
Password:
Confirm Password:
Email Address
Please enter a valid email address for yourself. Use a real email address or you will not be granted access to the site. Thank you.
Email Address:
Location
Where do you live? ie: Country, State, City or General Geographic Location please.
Name and Lastname
Enter name and last name here. (This information is not shown to the general public. Optional)
Helicopter #1
Enter Helicopter #1 type and equipment.
Helicopter #2
Enter Helicopter #2 type and equipment.
Helicopter #3
Enter Helicopter #3 type and equipment.
Helicopter #4
Enter Helicopter #4 type and equipment.

Log-in


Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may post new threads
You may post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On




Copyright © Website Acquisitions Inc. All rights reserved.
vBulletin Security provided by vBSecurity v2.2.2 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

SEO by vBSEO 3.6.1